Det är enkelt att använda Lyca Mobile. Klicka på någon av frågorna för mer information.
Påladdning
Hur kan jag starta en automatisk påfyllning för när mitt saldo blir lågt?
Jag har ändrat faktureringsadress . Hur kan jag uppdatera?
Jag kan inte gör en påladdning på nätet och sidan ger ett felmeddelande. Vad ska jag göra?
Hur gör jag en påladdning med ett betalkort?
Nätverks förbindelse
Mitt SIM-kort fungerar inte i en specifik handenhet , men det gör andra SIM-kort. Varför är det så?
Mitt SIM-kort verkar vara skadat och jag inte kan ansluta till nätverket. Vad ska jag göra?
Varför kan jag inte få fullständig täckning på vissa ställen?
Varför står det endast nödsamtal på min telefon?
Webinställningar
Min telefon frågar efter en PIN-kod och för att spara inställningarna. Vad är min PIN-kod?
Är ett användarnamn och lösenord obligatoriskt?
Kan jag få inställningarna i min e-post så jag kan göra det själv?
Måste jag manuellt mata in inställningar på min mobil för att ansluta till Internet?
Kommer jag att kunna få åtkomst till internet i 4G?
Kommer jag att kunna använda Internet på min Blackberry eller dongle?
Kommer jag att kunna ansluta till Internet vid roaming?
Varför kan jag inte få tillgång till internet även fast jag har ett datapaket aktivt?
Varför får jag meddelanden om GPRS-inställningar?
Mitt internet har slutat fungera. Vad ska jag göra?
Kan jag använda VoIP-tjänster på min Lyca Mobile?
Hur du gör en Nummeröverföring
Jag vill portera ut mitt nummer till en annan operatör. Hur gör jag?
Jag har ett aktivt paket på mitt gamla nummer och även en på mitt nya nummer, om jag gör ett SIM-överföring, kan jag behålla båda paketen?
Hur kan jag överföra saldo från mitt ett Lyca Mobile nummer till ett annat nummer?
Får jag några fördelar om jag överför mitt nummer till Lyca Mobile?
Hur länge tar det innan porteringsbegäran slutförs?
Kan jag ladda mitt Lyca Mobile SIM-kort med pengar innan jag porterar in?
När jag porterar in från ett annan operatör, kan jag överföra kredit som är på min gamla SIM-kort?
Hur kan jag överföra mitt nummer från min nuvarande operatör till Lyca Mobile ?
Förlorat SIM
Efter att jag rapporterat mitt SIM-kort som förlorat, kommer inkommande samtal blockeras?
Jag förlorade mitt SIM-kort och vill rapportera detta till mitt försäkringsbolag. Vad ska jag göra?
Jag har förlorat mitt SIM-kort och vill blockera den för att undvika att den används av obehörig. Är detta möjligt?
Min SIM-kortet är försvunnet /stulet. Hur gör jag för att hindra någon annan från att använda den?
Jag har förlorat mitt SIM-kort och vill ha tillgång till alla min sparade kontakter. Är detta möjligt?
Jag förlorade mitt SIM-kort och vill ha samma nummer igen. Är detta möjligt?
Priser och paket
Jag har använt samma paket under en lång tid. Varför har det nu ändrats?
Mitt paket har förnyats och kostnaden har debiteras från mitt bankkonto. Varför?
Var kan jag hitta information om paketen?
Jag har aktiverat fel paket, vad gör jag nu?
Kan jag använda dessa minuter att ringa andra länder?
Jag har aktiverat ett paket och och utömt dess saldo. Kan jag aktivera samma paket igen?
Kan paket-saldot överföras till nästa månad om de inte är använda?
Har paketen ett utgångsdatum?
Kan jag aktivera ett paket med minbonus-saldo?
Kommer jag att få en bekräftelse efter en paket är aktiverat?
Hur kan jag kontrollera om ett paket är aktivt på min telefon?
Hur gör jag för att aktivera en nationellt paket på min Lyca Mobile?
Allmänt
Hur kan jag få text med Lyca Mobile erbjudanden och kampanjer?
Varför har jag debiterats för internetförbrukning när jag använder WiFi?
Kommer ett köp av ett paket betraktas som en påladdning?
Tillhandahåller ni en SIM-kort med en tillhörande handenhet?
Erbjuder ni avtalstjänster/abonnemang ?
Jag har kredit, men jag får ett felmeddelande när jag försöker ringa ett samtal, ett talsvar säger att jag inte har tillräckligt med kredit. Varför?
Jag har tillräckligt med saldo på mitt Lyca Mobile SIM. Varför kan jag inte aktivera ett paket?
Hur kan jag få en specificerad räkning?
Hur kan jag kontrollera vad jag har blivit debiterad för?
Hur kontrollerar jag mitt saldo?
Hur kan jag kolla vad ett samtal kostar?
Varför kan jag inte skicka eller ta emot texter?
Hur aktiverar jag roaming med Lyca Mobile?
Hur mycket kostar det att att kontakta min röstbrevlåda
Jag har inte använt Lyca Mobile på ett tag och det har nu slutat att fungera. Varför?
Kan jag ringa eller skicka/ta emot SMS från specialnumber med Lyca Mobile?
Vilka mobiltelefoner kan jag använda med Lyca Mobile?
Hur skickar jag ett SMS från Sverige till ett annat land med Lyca Mobile?
Hur gör jag ett internationellt samtal med Lyca Mobile?
Varför finns det ett blinkande kuvert på skärmen i min mobil?
Hur kan jag få oönskade texter eller spam att upphöra?
Hur kontaktar jag någon om jag har ett problem?
Finns det några månatliga eller dolda avgifter?
Hur får jag reda på mitt Lyca Mobile telefonnummer?
Vad är Min Lyca Mobile?
Vad ska jag göra om jag har glömt min PIN eller PUK-kod?
Hur kan jag avaktivera min röstbrevlåda?
Var kan jag köpa ett Lyca Mobile SIM-kort eller ladda på mitt saldo?
Vad ska jag göra om telefonen är operatörslåst ?
Hur länge kan jag behålla mitt nummer om jag inte använder tjänster?
eSIM
A. iPhone Du behöver en Wi-Fi/Mobilanslutning på din telefon och ett eSIM-aktiveringskort med en QR-kod från Lyca Mobile. För att ladda ner ditt eSIM, öppna kameraappen, rikta kameran mot QR-koden och följ instruktionerna. Om du inte kan skanna QR-koden genom kameraskannern, följ stegen nedan: B. Samsung Smartphone Du behöver en Wi-Fi/Mobilanslutning på din telefon och ett eSIM-aktiveringskort med en QR-kod från Lyca Mobile. För att ladda ner ditt eSIM, öppna kameraappen, skanna QR-koden och följ anvisningarna. Om du inte kan skanna QR-koden genom kameraskannern, följ stegen nedan: C. Google Smartphone Du behöver en Wi-Fi/Mobilanslutning på din telefon och ett eSIM-aktiveringskort med en QR-kod från Lyca Mobile. För att ladda ner ditt eSIM, öppna kameraappen, skanna QR-koden och följ anvisningarna. Om du inte kan skanna QR-koden genom kameraskannern, följ stegen nedan: D. Huawei Du behöver en Wi-Fi/Mobilanslutning på din telefon och ett eSIM-aktiveringskort med en QR-kod från Lyca Mobile. För att ladda ner ditt eSIM, öppna kameraappen, skanna QR-koden och följ anvisningarna. Om du inte kan skanna QR-koden genom kameraskannern, följ stegen nedan:Vad är en eSIM?
Vad är dubbla SIM-kort med eSIM?
Kan jag få Lyca eSIM på Pay As You Go?
Vilka enheter stöder eSIM?
Var kan jag köpa Lyca eSIM?
Vad är eSIM QR-kod?
Om jag använder både mitt fysiska simkort och eSIM, betyder det att jag har två mobilnummer?
Hur aktiverar jag mitt eSIM som jag beställde online via Lyca Mobiles webbplats?
Jag har av misstag raderat mitt eSIM från min telefon, vad gör jag?
Vad behöver jag göra när jag uppdaterar eller byter min telefon?
Jag beställde Lyca Mobile Free eSIM utan plan eller påfyllning, kan jag aktivera mitt eSIM?
Jag är Lyca Mobile-kund och har ett fysiskt SIM-kort. Hur byter jag det mot ett eSIM?
Paket och saldoreservation
Vad är saldoreservation? Och varför har mitt saldo frysts?
Saldoreservation är ett nytt system som vi har infört för att automatiskt reservera saldo som betalas med värdebevis eller betalkort i ditt Lyca Mobile-konto i syfte att aktivera en rullande Pay As You Go-plan (PAYG) eller köat Lyca Mobile-paket.
När du inte har tillräckligt med kredit på ditt saldo för att vårt system ska kunna förnya/aktivera ditt begärda paket automatiskt, kommer vårt system nu automatiskt att reservera eventuellt befintligt Lyca Mobile-saldo tills du har fyllt på tillräckligt med saldo för att förnya/aktivera den begärda planen.
Detta för att förhindra att du av misstag använder tjänster till PAYG standardpriser utan din vetskap (till exempel data som används av appar för varningar och bakgrundsuppdateringar).
Vi kommer att meddela dig att saldoreservation har skett på ditt Lyca Mobile-saldo. Alla avgiftsbelagda samtal vidarekopplas till kundtjänst så att du kan frigöra ditt saldo.
Till exempel: du köper ett 30-dagarspaket för 200kr. Vid utgångsdatumet har du endast 80kr på ditt saldo. Med vår saldoreservation kommer ditt saldo automatiskt att reservera 80kr– och du kommer att få ett sms med besked. Om du sedan fyller på 150kr (som ger ditt totala saldo till 230kr) kommer systemet automatiskt att aktivera ditt 200kr-paket. Ditt nya paket kommer att aktiveras och du kommer att ha 30kr saldo att använda för tjänster utanför paketet.
Vad händer om jag har aktiverat mitt paket med ett betal-/kreditkort?
Om du har aktiverat ditt paket med ett betal-/kreditkort, stöder tyvärr inte vårt saldoreserveringssystem denna betalningsmetod för tillfället. Vi hoppas kunna ändra detta snart. Om du vill kan du ändra din betalningsmetod genom att logga in på ditt Lyca Mobile-konto.
Vad händer med tjänsterna när saldoreservation gör att saldot på mitt Lyca Mobile-konto reserveras?
När ditt kontosaldo är reserverat på grund av saldoreservation kommer dina Lyca Mobile-tjänster att vara begränsade till samtal och sms som inte är avgiftsbelagda. Detta inkluderar inkommande samtal, sms, kundtjänstsamtal och alla kostnadsfria samtal/sms – t.ex. gratisnummer och gratis data (i tillämpliga fall). Alla ytterligare ej utgångna Lyca Mobile-paket kommer fortfarande att vara tillgängliga för dig tills de löper ut.
Hur frigör jag saldot på mitt Lyca Mobile-konto när saldoreservationen har aktiverats?
För att inaktivera saldoreservation och frigöra ditt saldo, sms:a CANCEL till 5309. Ditt planerade paket kommer att annulleras och reserverat saldo, om något, kommer att vara tillgänglig för användning till PAYG-priser eller för en plan som du har tillräckligt med saldo för.
Hur kan jag kontrollera mitt saldo för min saldoreservation?
När saldoreservationen startar för ditt nummer kommer ditt reserverade saldobelopp att finnas i SMS-aviseringen som skickas till dig.
Se SMS:et eller ring kundtjänst för ditt reserverade saldo.
Vårt saldoreserveringssystem stödjer för närvarande inte saldovisning – detta kommer i en framtida uppdatering. Om du kontrollerar ditt saldo efter att ha fått ett meddelande om kreditreservation – via vårt samtalssystem, mobilapp eller ditt onlinekonto – kommer det att visas som att det inte finns några pengar.
Eventuellt saldo du hade innan saldoreservationen kommer dock att visas omedelbart när du avaktiverar saldoreservationen.
Hur fungerar saldoreservering om jag har flera aktiva Lyca Mobile-paket på mitt Lyca Mobile-konto?
Saldoreservation aktiveras per paket.
Om du har mer än ett aktiv Lyca Mobile-paket, med automatisk förnyelse eller ett paket i kö, och inte tillräckligt med saldo på ditt konto, kommer det första paketet som löper ut automatiskt att utlösa saldoreservation och reservera ditt Lyca Mobile-saldo.
Ditt andra Lyca Mobile-paket kommer fortfarande att vara tillgänglig för dig tills det löper ut.
Du kommer att meddelas om eventuell saldoreservation sker på ditt Lyca Mobile-konto.
Vad händer om jag vill aktivera ett annan paket – inte mitt nuvarande eller köade paket?
För att aktivera ett annan paket än ditt nuvarande eller köade paket, vänligen kontakta kundtjänst eller ring 3332.
Om du fyller på ett tillräckligt belopp för ditt nuvarande eller köade paket när saldoreservation är aktiv kommer det paketet automatiskt att återaktiveras med det reserverade saldot och beloppet för påfyllningen.
Om du stoppar saldoreservationen och frigör ditt saldo kan du fylla på ett nytt eller befintligt paket, starta ett nytt paket eller använda Pay As You Go-tjänster som du vill.
Kan jag inaktivera automatisk förnyelse innan saldoreservation aktiveras?
Ja. Du kan inaktivera automatisk förnyelse på dina Lyca Mobile-paket, och detta kommer också att stoppa saldoreservation från att aktiveras.
Men genom att inaktivera automatisk förnyelse kan eventuella rabatter eller förmåner som är villkorade av automatisk förnyelse gå förlorade. Vänligen granska ditt paket och ditt avtal innan du avbryter automatisk förnyelse.